SMR hengerezés

Az SMR hengerezés egy speciális önmasszázs technika, mely nagyon hatékony az izom-kötőszövet (myofascia) kezelésében. Az SMR eszközök, mint pl. SMR henger, SMR labdák rendszeres használatával az izom és az ízületi panaszok kialakulása megelőzhető. A rehabilitációban segítségével növelhető az ízületek mozgástartománya, csökkenti az izom, ill. fájdalmakat és javítja a propriocepciót (testrészek helyzetének érzékelése). A myofascia egy adott izom és az őt körülvevő kötőszövet (fascia) egysége. Képzeljünk el egy narancsot. A narancs héja a bőr, a héj alatti fehér hártya a bőr alatti kötőszövet, a gerezdek pedig maguk az izmok és annak rétegei. Az emberi test izomláncokból és fascialáncokból áll, melyek egymással összekapcsolódva hozzák létre a myofasciális rendszert. Ennek a rendszernek és ezeknek a láncolatoknak köszönhetően nem tudunk egyetlen izmot megnyújtani, hanem csak egész láncolatokat, és ezek visszahatnak egy izomra is. SMR-ezés során a nyomás és dörzsölés aktiválja a mechanoreceptorokat, ezáltal a paraszimpatikus idegrendszert, amely globális tónuscsökkenéshez, mozgásterjedelem növekedéshez és a fájdalom csökkenéséhez vezet.

SMR hengerezés

Milyen SMR eszközök vannak?

• triggerpont labdák – teniszlabda, masszázsgolyó, dupla masszázslabda
  • hengerek
  • rollerek
  • tüskés labdák (stroke esetén)

SMR hengerek és eszközök használata

A legismertebb és legelterjedtebb önmasszírozó eszköz az SMR henger. Az alábbiakban a hengerezésről lesz szó, de a leírtak a masszázslabdákra és egyéb SMR eszközökre is ugyanúgy használhatók. Hengerezés közben mindig lélegezzünk nyugodtan, az izmokat próbáljuk meg lazán tartani, mely az eleinte nem biztos, hogy könnyen fog menni a fájdalom miatt.

Tegyük le a masszázshengert a földre, helyezkedjünk el rajta a kezelendő területnek megfelelően. Az első alkalommal azt szoktam kérni, hogy gördüljünk rajta oda-vissza gyorsan, tempósan. Így hamar megérezhetjük, hol is vannak a fájó pontok, és sok van-e belőlük. A célunktól függően az alábbiak szerint folytathatjuk az SMR hengerezést.

• Rugalmasság fokozására – lassan, különböző irányokban megállás nélkül gördüljünk a masszázshengerrel az adott területen 6-8x
  • Fascia tonizálására – gyorsan, erőteljesen gördüljünk különböző irányokba (ez fokozza a kollagéntermelést)
  • Fájdalmas pontok kezelésére – lassan gördüljünk, a fájdalmas ponton megállva és közben az izmot mozgassuk aktívan (pl. vádli esetében pipa-spicc mozgást végezzünk)

Az ízületeket, a hasat és a melleket ne masszírozzuk SMR eszközökkel. Érdemes a teljes testet kezelni. A kezelés alatt jelentkező fájdalom az SMR hengerezés velejárója, de utána nem maradhat tartósan fenn a fájdalom.

Az SMR kezelések menete

Eleinte heti 2x hengerezzünk, mert a megnyomott fájdalmas pontok másnapi újbóli megnyomása igencsak fájdalmas tud lenni. Hagyjuk regenerálódni a testünket és a kedvünk se menjen el, ha kezdetben jobban fáj, mint vártuk volna. Később 2 naponta, naponta is lehet dolgozni vele. Az izmaink a rendszeres SMR hengerezéstől egyre jobb állapotba kerülnek, így a masszázshengerezést is egyre jobban fogják viselni. Ha valaki rendszeresen edz, akár edzőtermi edzésről, akár pl. futásról legyen szó, érdemes az edzés előtt és után is hengerezni. Az edzés előtti hengerezéssel felkészítjük az izmokat/szöveteket az izommunkára, így a rugalmasabb izom, illetve kötőszövet hatékonyabb munkát és nagyobb erőkifejtést képes végezni. Edzés utáni hengerezésnél pedig érdemes azokra az izmokra/izomcsoportokra fókuszálni, melyeket megdolgoztattunk, és ezzel segíthetünk nekik ellazulni, az eredeti állapotukra visszaállni, valamint az izomláz is csökkenthető. De a masszázshenger használata nem váltja ki a nyújtást, így arra is mindenképpen szánjunk időt!

Sajnos az esetek nagy többségében az edzések előtti bemelegítés és levezetés (pl. nyújtás) hiánya miatt alakulnak ki a panaszok. Futva érkezünk meg az edzésre, rohanni kell edzés után valahova, és azt mondjuk, jaj, majd otthon megcsinálom! Aztán ez valahogy mindig elmarad. Ne csak használjuk a testünket, hanem adjunk is vissza neki amennyit csak tudunk, hogy tartson minél hosszabb ideig tartson ez a kölcsönös kapcsolat. Gyógytorna kezeléseink során szinte minden alkalommal, szinte mindenkinek megtanítjuk vagy a teljes test vagy pedig az adott testtáj masszázshengerezését és házi feladatként is adjuk az SMR henger használatát.