Fascia Disztorziós Modell (FDM) terápia

Az Fascia Disztorziós Modell FDM terápia kialakítója Stephen Typaldos, aki 1991-ben fedezte fel az első triggerbandet. Az FDM terápia a páciens testbeszéde alapján végzett fasciakezelés, amely során a fasciában/feszes kötőszövetben létrejött deformálódást, beszűkülést, elcsavarodást, letapadást, a kötőszövet rossz működését oldjuk. A kötőszövet gyógyulási ideje nem gyorsítható, de optimalizálható – ehhez jó vérkeringést kell fenntartani a szövetekben, tehát mozgásban kell tartani.

A fascia disztorziói

• Triggerband (TB) – vonal mentén éles fájdalmat jelez a páciens, az érzés olyan, mintha késsel vágnák. Hosszanti lefutású, bárhol jelentkezhet.
  • Herniálódott triggerpont (HTP) – belső nyomó, tompa fájdalmat jelez a páciens egy pontban. A törzsön a leggyakoribbak.
  • Continuum disztorzió (CD) – egy pontban fáj a csont-ín átmenetnél (pl. sarkantyú)
  • Falt disztorzió (FALT) – izület körül jelentkezik, nagy felületen mutatja a páciens.
  • Cilinder disztrozió (CIL) – kiterjedten mutatja a páciens, zsibbadást is panaszolhat, pl. alkaron, lábszáron.
  • Tektonikus fixáció (TF) – a páciens szorosan tartja kezében az izületét, rázza, vagy erővel próbálja mozgatni. Fájdalommal nem, csak mozgáskorlátozottsággal jár.
  • Az FDM terápia tulajdonképpen a testbeszéd fascia terápiává alakítása. Ezt a fascia kezelést csak azoknak ajánljuk, akik bírják a fájdalmat. Ez nem egy simogató fasciamasszázs. A terapeutának mélyen bele kell nyúlnia a páciens szöveteibe, vagy el kell tolni azokat egymáshoz képest. Az FDM terápiát kézzel vagy fascia kezelésre alkalmas eszközökkel végezzük a fájdalomhatáron.

Az FDM terápia és a fasciakezelés menete

Alaposan kikérdezzük a hozzánk forduló pácienst a fájdalomról. Hol fáj? Mikor fáj? Van-e olyan mozdulat, amely javít, vagy ront a fájdalmán? Milyen a fájdalom jellege, intenzitása? Mutassa meg! Amikor meggyőződtünk arról, hogy páciensünknek kötőszöveti eredetű problémája van, akkor elmondjuk részletesen mi is az a fascia, válaszolunk a felmerülő kérdésekre, és testbeszédének megfelelően megkezdjük a kezelést. A fascia kezelés során nem végzünk olyan mozdulatokat, mellyel a páciensünknek hirtelen erős fájdalmat okozhatunk. A testbeszédnek megfelelő technikát választunk és azt lassan vezetjük fel, minden esetben megkérdezzük, hogy milyen a fájdalom, amelyet okozunk, még viselhető-e, figyeljük a fájdalom okozta testbeszédet, mimikát.

• Triggerband esetén a mutatott vonal mentén erősen a szövetekbe belenyomva végzünk szöveti eltolást a hüvelykujjunkkal.
  • HTP, CD esetén a páciens által mutatott helyen keressük meg a megfelelő pontot és ott nyomjuk meg erősen, egy ujjal.
  • Cilinder disztorzió esetén a kezünket elfektetve nagy felületen, hosszan toljuk el erősen a szöveteket.
  • Falt disztorzióban a páciens által mutatott helyzetben kezelünk, ahol jelentkezik a panasz. Ez lehet egy izület trakciója vagy kompressziója, vagy a fájdalmas helyzetben való izületi mobilizálás.
  • Tektonikus fixáció esetén a beszűkült mozgású izületen az előző technikák ötvözésével, manuálterápiával, melegkezeléssel próbálunk mozgástartomány növekedést elérni.

Minden kezelés után visszatesztelünk, javult-e páciensünk állapota. A kezelés végén házi feladatokkal, célirányos izomerősítéssel, fascia lazító gyakorlatokkal, valamint preventív tanácsokkal látunk el minden hozzánk fordulót.

További cikkek a fasciákról: