A váll problémás eseteiről

• 2014. október 20.

A váll felépítéséből adódóan sérülékeny terület – különösen az aktív életet élők válla kénytelen nagy erőhatásokat elviselni, ami könnyen az ízületek vagy a csontok sérülésével járhat. Lássunk néhányat a váll körüli problémák közül.

A váll betegségei

Csonttörések

• Kulcscsonttörés: A kulcscsont az egyik kulcsfontosságú csontunk, hiszen összeköti a lapockát a szegycsonttal, ezáltal a felső végtagot a törzzsel. Közlekedési baleseteknél, illetve olyan sporttevékenységek közben alakulhat ki, ahol nagy erőbehatás éri a vállat (pl. futball)
  • Lapockatörés: A lapocka is nagy erőbehatás miatt törhet el és gyakran társul hozzá bordatörés is.
  • Felkarcsonttörés: A vállat ért ütés vagy nyújtott karra esés következménye. Fájdalom, duzzanat és mozgáskorlátozottság jellemzi. Törhet a felkarcsont feje, nyaka, gumói, teste és a könyök felé eső vége.

Vállficam

Nagy erejű külső behatásra ficamodhat a váll részlegesen vagy teljesen. Ilyenkor sérülhetnek a szalagok, a csontos képletek és a porc is. Legfőbb tünetei a fájdalom, a duzzanat, a felső végtagi zsibbadás, valamint a felkarcsont előrébb, hátrébb vagy lejjebb helyeződése.

Vállízületi gyulladás

Oka lehet a vállat ért trauma, ízületi kopás, de fertőzésből is eredhet. Tünetei a vállízület nyugalmi fájdalma, mely mozgásra fokozódik, duzzanat, a bőr melegsége. Súlyosabb esetben a váll „befagyásához” vezethet.

Befagyott váll szindróma (Adhesiv capsulitis)

Előfordul a vállat ért trauma után, vállízületi gyulladás szövődményeként, de leggyakrabban nincs konkrét kiváló ok. Hetekig tartó nagyon fájdalmas időszakkal kezdődik, de a fájdalom ellenére a váll még jól mozgatható. Ezt követi egy hónapokig elhúzódó kisebb fájdalommal, de komoly mozgásbeszűküléssel járó szakasz. Majd jön a lassú, akár évekig is eltartó enyhülés és az ízületi merevség csökken.

Impingement szindróma

A rotátor köpeny egyik izmának a m. supraspinatusnak a károsodása. A m. supraspinatus feladata a kar abductioja és kirotatioja. Tünete a kar 60 és 100 fok közötti abductojakor jelentkező erős fájdalom, mely 100 fok fölött megszűnik. A kar emelése közben a m. supraspinatus tapadási pontja és az acromion összeütközik, ez megsérti az izom inát. Súlyos következményeként az ín el is szakadhat.

A nyaki gerinc elváltozásai

Fontos a fájdalom megjelenésekor tisztázni, hogy a váll, illetve karfájdalom, váll vagy nyaki eredetű. A nyaki gerinc degeneratív elváltozásai is okozhatnak a válltájékba, valamint a felső végtagba lesugárzó fájdalmakat, mert a nyaki szakaszon lépnek ki a gerincvelőből a vállat és a felső végtagot beidegző ideggyökök is. Így célzott terápia kezdhető.