Enyhülést hoz a fájdalmas izomcsomókra – A Triggerpont terápiáról

• 2018. október 15.

Sajnos a mai rohanó világban szinte mindenre van időnk, csak a saját testünkre való odafigyelésre nincs. Ezért az izomegyensúly felbomlik és az izmok túlterhelődnek. Azonban a pácienseink arra is szoktak panaszkodni, hogy bár rendszeresen mozognak és nyújtanak, vagy masszőrhöz járnak, de még sincs jelentős javulás a fájdalom terén. Itt jön a képbe a Triggerpont terápia, de mi is ez pontosan?

Triggerpont terápia

Képzeljük el, hogy az izmunk egy gumiszalag, amelyre 2-3 csomót kötünk, majd a szalag 2 végét megfogva megpróbáljuk megnyújtani azt. Mit látunk? Nyúlik-nyúlik, de sokkal kevésbé rugalmas, mintha nem lennének rajta csomók. A csomók nem oldódnak, csak a köztük lévő izomrészek nyúlnak meg. Az izmaink is ilyen csomókkal reagálnak rohanó életmódunkra, rossz testtartásunkra – ezek pedig komoly fájdalmat tudnak okozni hosszú időn át.

Ebben az esetben sajnos a szimpla nyújtás már nem tud elég hatékony lenni (sőt a túl erős nyújtás további károkat is okozhat), önmagában nagyon nehezen és nagyon lassan tud javulást hozni. De akkor vajon a masszázs miért nem hoz érezhetőbb javulást? Mert nem a fájdalmas pontokra koncentrálódik a nyomás, hanem az egész izomzatot masszírozza át a masszőr és a gócpontokat csak pár pillanatig érinti, így a csomóban nem jön létre a várva várt lazulás, azok továbbra is kötöttek maradnak.

Hogyan segíthet a Triggerpont terápia és mik is azok a triggerpontok?

A triggerpontok a vázizomzatban létrejövő csomók, melyek egy jól irányzott nyomás hatására igen fájdalmasak és meghatározott területre kisugároznak. Léteznek aktív és látens triggerpontok. Az aktív triggerpont nyugalomban, mozgás közben és nyomás hatására is fájdalmas, valamint a fájdalom kisugárzik a triggerponthoz tartozó zónába. Jellemzően idegbecsípődéses, éles, erős mozgásbeszűküléssel járó fájdalmakat okozhat, meleg hatására pedig fokozódhat az aktív triggerpont által okozott fájdalom.

Aktív- és látens triggerpontok

A látens triggerpontok – bár csak nyomásra fájnak – megmagyarázhatatlan szervi problémák eredetét is jelenthetik

A látens triggerpontok jelenléte csak nyomás hatására derül ki. A látens triggerpontokat is kezelni kell, mert szervi tüneteket okozhatnak. A triggerpontok akadályozzák a megfelelő izomműködést, a csomók következtében csökken az izom vérellátása, csökken az izom terhelhetősége, csökken az ízület mozgástartománya, az izomzat sérülékenyebbé válik, kisugárzó fájdalmak és akár zsibbadás is kialakulhat.

Miért alakulnak ki a triggerpontok?

A triggerpontok létrejöttében számtalan tényező szerepet játszik. Okozhatja:egy hirtelen megterhelés, stressz, baleset, ízületi gyulladás, hideghatás (légkondícionáló), mozgáshiány, valamint a szinte mindenki számára ismerős hosszan tartó túlterhelés, rossz testtartás (pl: ülés, állás).

A triggerpontok kezelése

A kezelés nem csak szimplán a csomók nyomkodásából áll. Nem elég csak azt a csomót megnyomni, amit a páciens kitapintott magán, hiszen a háttérben bőségesen lehetnek még a laikus számára nem érezhető vagy kitapintható triggerpontok, melyek akár egy másik testrészen helyezkednek el. A triggerpont terápia fájdalmas ugyan, de még elviselhető, pácienseinket minden esetben arra biztatjuk, hogy legyenek türelmesek és a várt megkönnyebbülés nem marad el!

Triggerpont nyomása

A szakképzett gyógytornász / gyógymasszőr által végzett nyomás oldja a triggerpont fájdalmát okozó izomcsomót

A triggerpontok kitapintása után egy megfelelő irányú és erejű nyomással rá kell nyomni a fájdalmas csomó közepére, majd a nyomást fenn kell tartani mindaddig, amíg a kisugárzó fájdalom nem csökken, vagy teljesen elmúlik, de maximum 1 percig! A nyomásokat többször meg kell ismételni és a triggerpontok környékét is kezelni kell, nem csak a csomót!

Mire kell figyelni a Triggerpont terápia alkalmazása során?

Fontos, hogy a Triggerpont terápia előtt nem szabad semmiféle fájdalomcsillapítót bevenni, mert befolyásolja a fájdalomérzetet és ilyenkor többet árt a kezelés, mint használ! Fájdalomcsillapító hatása alatt senki nem kezelhető Triggerpont terápiával, ilyen esetekben más terápiás eljárás jöhet szóba! A fájdalmas csomók kezelése nem elég a hosszú távú gyógyuláshoz. Gyógytornász segítségével fel kell mérni, hogy melyek azok az izmok, amelyeket erősíteni kell és melyek azok, amelyeket nyújtani. Egy megfelelően személyre szabott gyógytorna-sorozattal visszaállítható a megfelelő izomegyensúly, így a triggerpontok újbóli kialakulása is minimalizálható.

Amennyiben régóta tartó, makacs izomcsomók okozta fájdalomtól szenved, ne várjon tovább – jelentkezzen be hozzánk Triggerpont terápiára!