A coxarthrosis-ról – a csípőizület kopásos betegsége

  • 2013. január 25.

Az ízületi kopást nevezzük arthrosisnak – azonban a csípőízületi arthrosis az egyik leggyakoribb formája. A csípőízület speciális mozgásokat tesz lehetővé, melyek elengedhetetlenek a felegyenesedett járáshoz. Ezek az ízületek viselik a fej, a törzs és a karok súlyát. A csípőre mért terhelést szalagok és izmok enyhítik. A combcsont fejét és az ízületi vápát vastag porcréteg borítja, melynek állandó “kenésre” van szüksége, hogy a mozgások következtében lassabban használódjon el.

A csípőizület kopása

Csípőízületi kopás esetén ez a vastag porcréteg teljesen elkophat az ízületi felszínekről, mely súlyosabb esetekben gyulladást okozhat, ennek következményeként minden egyes lépés fájdalmassá válhat.A csípőízületi kopásban szenvedő betegek megpróbálják a csípőízületet kímélni úgynevezett kacsázó járással, melynek köszönhetően csökken az ízület mozgásterjedelme. A testsúly újraelosztása deréktáji panaszokat is okozhat, a mozgáskorlátozottság pedig komoly hatással lehet a lelki állapotra.

A csípőízületi kopás kezelhető!

A kezelés túlsúly esetén a testsúly csökkentésével kezdődik. A rendszeres úszás, a mindennapos izomerősítés és lazítás is sokat segít. A csípőízületi kopás súlyosbodásával erősödik a fájdalom és fokozódik a mozgáskorlátozottság. Ebben az állapotban csípőízületi protézis beültetésre van szükség, hogy enyhüljön a fájdalom és visszaálljon a megfelelő mozgásterjedelem. A mai protéziseknek 10-20 év az élettartamuk. Ezen meghatározott időtartam miatt a protéziseket esetlegesen cserélni kell, ezt hívjuk revíziónak. A protézis beültetést amennyire csak lehet halasztják, és 60 éves kor előtt csak a nagyon szükséges esetekben végzik el.

Hogyan segíthet a gyógytorna csípőízületi kopás esetén?

  • Nagyon fontos a megelőzés!
  • Ne várjuk meg, hogy a panaszok megjelenjenek, preventív jelleggel végezzük a csípő körüli izmok és az egész alsó végtag erősítését.
  • Keressünk egy olyan mozgásformát, amelyet örömmel csinálunk és nem terheli túl a csípőket. A legjobb az úszás.
  • Amennyiben a panaszok jelentkeznek, forduljunk gyógytornászhoz.
  • A gyógytorna során elsajátíthatók azok a speciális gyakorlatok, melyekkel lazíthatunk, nyújthatjuk a zsugorodott izmokat, és erősíthetjük a gyengült izmokat.
  • Nagyon fontos, hogy helyreállítsuk a csípőízület mozgásterjedelmét, ezzel is lassítva a kopási folyamatot és, hogy megerősítsük a csípő izomzatát, mely által csökken a csípőízület terhelése.

    Comments are closed.

    Kapcsolat







    Elfogadom az adatvédelmi szabályzatot.

    Fel