A gonarthrosis-ről – a térdízület kopásos betegsége

• 2013. február 20.

A térdízületi kopás degeneratív ízületi betegség. Az ízületi felszíneket borító porc az egyenlőtlen terhelés miatt jobban kopik. Súlyosabb esetekben a csontokat borító porcréteg teljesen eltűnik, ilyenkor a csontok egymáson csúsznak el és ez a súrlódás nagy fájdalmakkal jár. A panaszok általában 40-50 éves kor körül kezdődnek. Túlsúlyos betegeknél gyakoribb. 75 éves kor felett szinte mindenkinél előfordul.

A térdizületi kopás

A térdízületi kopás tünetei:

• Fájdalom, mely kezdetben a mozgások elindításakor jelentkezik, de mozgás közben „bejáratódik”. Később a fájdalom terhelésre fokozódik, már a lépcsőn lefelé járás is nehezen kivitelezhető.
  • Mozgáskorlátozottság – csökken az ízület mozgásterjedelme és az izomerő. Főként a m. quadriceps femoris gyengül.
  • Krepitáció, mely a térd mozgatásakor hallható és kézzel érezhető recsegő, ropogó zörej.

A térdízületi kopás kezelése:

Túlsúly esetén az első lépés a testsúly csökkentése. Már 5 kg testsúly csökkenés érezhetően enyhíti a fájdalmakat mozgás közben. Legfontosabb a gyógytorna. Gyógytornász segítségével hatékonyan erősíthetők a térd körüli izmok, melyek, ha megfelelően erősek, akkor nagymértékben képesek csökkenteni a térdízületre nehezedő terhelést. A gyógytorna mellett keressünk olyan sporttevékenységet, mely nem terheli túlságosan a térdízületet. A legjobb mozgásforma az úszás, de kipróbálhatjuk a nordic walking-ot is. Amennyiben a kopásos folyamatok súlyosak, akkor műtét lehet a megoldás. Ne várjuk meg a panaszok megjelenését, mielőbb kezdjük el gyógytornász segítségével erősíteni a térd körüli izmokat, hangsúlyt fektetve a m. quadriceps femorisra.