Az alagútszindrómákról általában

• 2015. január 5.

Testünket idegek hálózzák be. Az idegek szállítják külvilágból érkező információkat az agyunkba és onnan az ingerekre generált válaszokat vissza a különböző szervekhez. Az idegek lefutásuk mentén izmokkal, inakkal, csontokkal és erekkel vannak körülvéve, melyek helyenként alagutat alkotnak az ideg körül.

Nyirokdrenázs - gyógytorna

Alagutak test szerte előfordulnak, tehát ahol alagút van, ott alagútszindróma is kialakulhat. Alagútszindróma úgy jön létre, hogy a test különböző pontjain található hasadékokban, alagutakban nyomás alá kerülnek az idegek. Tágabb értelemben azok a betegségek is az alagútszindrómák közé tartoznak, amelyekben az ideg mellett valamely ér (artéria, véna) is kompresszió alá kerül. Az alagútszindrómák felismerése nagyon fontos. Egyrészt, mert erős fájdalommal és egyes izmok/izomcsoportok működésének csökkenésével/kiesésével járnak. Másrészről, mert más területek megbetegedéseinek tüneteit utánozzák.

Az alagútszindrómák tünetei lehetnek:

• Legjellemzőbb a fájdalom, mely éjszakánként fokozódik és nyugalmi állapotban sem szűnik meg teljesen. Gyakran előfordul, hogy a fájdalom nem csak distálisan, hanem proximálisan is kisugárzik.
  • Az érintett ideg nyomásérzékenysége.
  • Az érintett izmok gyengülése/működésének kiesése, egy bizonyos idő eltelte után atrophiája.
  • Az ideg ellátási területén érzészavar (zsibbadás, bizsergés, érzéskiesés, túlérzékenység)

Kezelés:

• Nyugalomba helyezés
  • Gyógyszeres kezelés
  • Gyógytorna és célzott masszázs
  • Fizikoterápiás kezelések

A tünetek megjelenésekor érdemes szakemberhez fordulnunk, mert minél tovább halogatjuk, annál bonyolultabb az idegre nehezedő nyomás oldása. Az alagút szindrómákról részletesebben egy későbbi cikkünkben olvashat!