A stroke időben felismerhető!

• 2014. november 9.

A stroke világszerte szedi áldozatait. Évente 15 millió embernek lesz stroke-ja, és ez a 3. leggyakoribb halálok. Nagyon fontos a megelőzés, a gyors felismerés – ha felismertük a stroke jeleit minél előbb hívjunk mentőt! A kezelést mihamarabb meg kell kezdeni!

A stroke tünetei

Stroke esetén minden perc számít, hiszen a tünetek megjelenésétől számított 3 órán belül szükség van a megfelelő szakorvosi ellátásra. Minél tovább késlekedik a megfelelő szakirányú segítség annál nagyobb eséllyel lesznek maradandó károsodások és annál nagyobb esélye van a halál bekövetkeztének. A Magyar Stroke Társaság közleménye szerint a stroke leggyakoribb előjelei, melyek közül már egyetlen jel is figyelmeztethet stroke kialakulására:

• hirtelen kialakuló féloldali végtaggyengeség
  • bénulás
  • ernyedt, zsibbadt arcfél
  • hirtelen bekövetkező beszédmegértési zavar, szóformálási nehézség
  • kettős látás, látótér kiesés, látásvesztés vagy csökkenő látásélesség
  • szédülés, koordinációs zavarok
  • memóriazavar

Nagy számban fordulnak elő olyan esetek is, amikor a tünetek gyors javulást mutatnak. Ilyenkor nem szabad a szőnyeg alá söpörni és tudomást sem venni róluk, vagy akár azt gondolni, hogy egy múló rosszullét volt. Mindenképp forduljunk orvoshoz! Amennyiben bizonytalan, vagy nem ismeri fel egyértelműen a stroke tüneteit, akkor az alábbiakban felsorolt 4 egyszerű feladatot végeztesse el a beteggel és figyelje az eredményt.

1. Mosolyogjon!
  2. Emelje fel mindkét karját!
  3. Mondjon egy egyszerű mondatot! (Pl: Szép napunk van.)
  4. Öltse ki a nyelvét!

Ha a feladatok bármelyikével nehézsége van a betegnek, azonnal hívjon mentőt (112)!