McKenzie torna és terápia

A McKenzie terápia egy speciális gerincvizsgálati és kezelési módszertan, melyet az új-zélandi Robert McKenzie dolgozott ki. A nemzetközileg elismert, már a világ több mint 40 országában alkalmazott torna a csigolyák és a következményes végtagi panaszok diagnosztizálására és gyógyítására alkalmazható terápia. A módszerrel leggyakrabban kezelt betegség a porckorongsérv, amit a köznyelvben lumbágó, isiász és gerincsérv neveken szoktak emlegetni.

McKenzie terápia - gyógytorna

Milyen terápia a McKenzie torna?

A McKenzie módszer olyan aktív mozgásterápiát magában foglaló rendszer, mely a páciens által könnyen megtanulható és akár otthon is végezhető gyakorlatokat tartalmaz. Ennek előnye, hogy a panaszokat akár saját magunk is mérsékelni tudjuk, a kezelés kimenetelét azonban nagyban javíthatja egy gyógytornász szakértő segítsége. Fontos tudni, hogy a McKenzie kezelési mód a pácienst teljes mértékben bevonja a terápiába, tehát nem passzív módszer, mint például egy masszázs. Az aktív – akár otthoni – gyakorlás azért is fontos, hogy megelőzzük a fájdalmak kiújulását és akár elkerülhető legyen a későbbi, csak műtéttel korrigálható problémák egész sora.

Milyen panaszok kezelhetőek a McKenzie módszerrel?

Ez a terápia első sorban a derék, a hát és a nyak elváltozásainál és fájdalommal, zsibbadással járó mozgásszervi betegségeknél alkalmazható nagy hatékonysággal. A teljesség igénye nélkül felsoroljuk a McKenzie tornával javítható vagy gyógyítható panaszokat:

• Isiász, lumbágó, hátfájás
  • Ízületi gyulladásos fájdalom a csípőkben vagy fenékben, vállakban vagy felkarokban
  • Derékfájás vagy derékmerevség
  • Derékban vagy nyakban kezdődő fájdalom, mely úgy tűnik, hogy a fenékbe, ill. vállakba sugárzik
  • Időszakos bizsergés vagy zsibbadás a lábakban vagy kezekben
  • Sajgó fájdalom a könyökökben vagy térdekben, melyen nem segített ezek helyi kezelése

Hogyan zajlik a McKenzie terápia?

Az első lépés az átfogó és pontos diagnózist felállító kezdeti vizsgálat. Ennek segítségével a terapeuta felállítja a minden szempontból személyre szabott és megfelelően kialakított kezelési tervet. Legtöbb esetben a különféle képalkotó eljárások és vizsgálatok nem indokoltak a diagnózis pontos felállításához, azonban a gyógytornász ezeket javasolhatja. Különösen fontos felderíteni az olyan elváltozásokat, mint a súlyos gerincsérv / porckorongsérv, veszélyforrást jelentő gerincferdülés / gerincdeformitás okozta elváltozások, stb.

A részletes kikérdezést és diagnózist követően a gyógytornász megkéri a pácienst ismétlődő, de kíméletes gyakorlatok elvégzésére, hogy pontos képet kapjon a probléma forrásáról. Ezzel megállapítható a beszűkült mozgástartomány, a fájdalmas ízületek helye és egyéb, a McKenzie kezelés sikeressége szempontjából kulcsfontosságú jellemző. Ennek a lépésnek a végrehajtása nagyon fontos, mivel csak így szűrhetőek ki azok az elváltozások, amelyek kezelésére nem elégséges pusztán a McKenzie gyakorlatokkal történő kezelés.

A harmadik lépés a kezelés megkezdése. Ekkora a terapeuta az összeállított és személyre szabott gyakorlatsorokat megtanítja és azok elvégzéséhez segítséget nyújt. Amennyiben a panaszok súlyossága megköveteli, a mozgás megkönnyítése érdekében az első néhány alkalommal szükség lehet manuálterápiás megközelítésre is. A McKenzie módszernek nem csak a mozdulatsorok elvégzése, hanem a helyes testtartás elsajátítása is része – ez különösen a nyaki-, derék- és hátpanaszok tartós enyhítése érdekében fontos. A kezelés sikerességét a gyógytornász folyamatos konzultációk és állapotfelmérések során minősíti.

Segíthet nekem a McKenzie torna?

A Magyarországi McKenzie Intézet által elfogadott kérdéssorral megtudható, hogy a McKenzie módszer előnyös lehet-e az Ön esetében. Amennyiben a következő kérdésekből legalább 4 kérdésre igennel felel, úgy a McKenzie gerinctorna nagy valószínűséggel segíthet panaszai és fájdalmai enyhítésében:

• Vannak olyan időszakok a nap folyamán, amikor nincs fájdalma – akár 10 percig?
  • A fájdalom a térd fölötti, vagy a könyöke fölötti területekre korlátozódik?
  • Egynél több olyan eset volt az elmúlt néhány hónapban vagy évben, amikor fájt a dereka vagy a nyaka?
  • Erősödik a fájdalma hosszan tartó előrehajlás vagy görnyedés közben, ill. közvetlenül utána; mint pl. ágyazás, porszívózás, kertészkedés, stb.?
  • Erősödik a fájdalma, amikor hosszabb ideig ül, vagy amikor az ülő helyzetből felegyenesedik? Azaz TV nézés után, vagy számítógépnél végzett munka után?
  • Összefüggésbe hozza a fájdalmát egy bizonyos tevékenységgel, de általában fájdalommentes, amikor nem végzi ezt a tevékenységet?
  • Erősödik a fájdalma nyugalomban, és inkább enyhül mozgás közben?
  • Jobbnak érzi a derekát, amikor hason fekszik?
    (Lehet, hogy rosszabbul érzi magát egy percig, mielőtt a fájdalom alábbhagy, ebben az esetben erre a kérdésre a válasz igen.)
  • Enyhébbnek érzi a derékfájdalmát, amikor sétál?

További írásaink a témában: