Köpölyözés

A köpölyözés manapaság egyre ismertebb, egyre több helyen elérhető, de hogy mire is jó ez a több ezer éves technika, azt nem igazán tudják az emberek. Mi a fasciakezelés, hegkezelés vagy akár derékfájdalom enyhítésére kiegészítő módszerként használjuk ezt a fajta, úgynevezett vákuum masszázst. Fájdalomcsillapító hatású, fokozza a vér- és nyirokkeringést, segíti az izmok és szövetek ellazzulását, csökkenti a duzzanatot.

A köpölyözés menete

Régen (de néhol még ma is) a köpölyözést üvegcsészékkel végezték. Láng segítségével felmelegítették a benne lévő levegőt, mely a meleg hatására kitágult és kiáramlott az üvegcsészéből. A felmelegített köpölyt a bőrre helyezték, a csésze lehűlése során vákuum alakult ki benne, mely beszívta a bőrt az eszköz belsejébe. Ma már sok helyen műanyag, harang alakú köpölyöket használunk és egy vákuumpisztoly segítségével helyezzük fel a csészéket a problémás területre, illetve annak környezetére. A vákuum segítségével a bőrt beszippantva a köpölycsésze belsejébe megemeljük a felületesen lévő szöveteket, melynek következtében javul a szöveti keringés, élénkül a szövetek anyagcseréje. Köpölyözés közben, a köpölyöket mozgatva a szövetek közti elcsúszás is fokozható, mely tovább javítja a csökkent működésű izom/ízület funkcióját.

A köpölyözés fajtái

• Száraz köpölyözés: 6-10 köpölyt helyezünk fel az érintett területre, illetve környékére és azokat 15 percig fenthagyjuk. Közben a csészéket ide-oda húzhatjuk, kicsit elcsavarhatjuk, vagy vibrálhatunk is velük.
  • Csúszó köpölyözés: Jól beolajozzuk a bőrfelületet és a köpölybe csak gyengéden szívjuk be a bőrt, majd elkezdjük végigcsúsztatni az adott bőrfelületen minden irányba.
  • Cuppogó köpölyözés: 1 köpölyt helyezünk fel és 1 gyors csúsztatás után levesszük, majd ezt sokszor megismételjük.

Köpölyözés kezelés

Mennyire kellemetlen ez a kezelés? Nyoma maradhat?

A köpölyözés nem fájdalmas! Felhelyezéskor a szívó hatás miatt kellemetlen lehet, de ez pillanatok alatt elmúlik. Amennyiben erős a fájdalom és hosszabb ideig fennáll, enyhíteni kell a szívóhatáson vagy le kell venni az adott köpölyt. A köpölyözés hatására véraláfutások jelenhetnek meg a köpölyök helyén, de ettől ne ijedjünk meg! Annyit jelent, hogy a felületesen lévő kapilláris erek, melyek szabadon végződnek a szövetekben újra átjárhatóvá váltak, mert a végeiket elzáró anyagcsere végtermékek okozta akadály megszűnt, így a vér újra szabadon áramolhat a szövetek felé, azokat oxigén- és tápanyagdús vérrel ellátva. A köpölyözés utáni véraláfutás egy természetes reakció, mely pár nap alatt elhalványodik.

Miért hasznos a köpölyök felhelyezése gyógytornánál?

A gyógytorna kezeléseink során gyakran használjuk a köpölyözést. Gyakorta helyezzük fel úgy a köpölyöket, hogy a kezelés közben mozgást kérünk a pácienstől, ezzel is fokozva a jótékony hatását. Köpölyben mozogni nem egyszerű, mindenki jót szokott mulatni magán, de utána az eredmény sokkal jobb, mint amire számítottak. Görcsös, feszes izomzat, izomcsomók, hegek, mozgásszervi fájdalmak, beszűkült mozgástartomány esetén alkalmazzuk. Kiegészítő eszközként használhatjuk a fasciakezelés, , triggerpont terápia, manuáterápia, SMR hengerezés mellett.