Az orvos borogatást javasolt. De milyen is a helyes borogatás?

• 2013. június 12.

A borogatás egy-egy testrész vagy ízület vizes ruhával történő beborítása. Megkülönböztetünk hideg-, meleg- és felmelegedő borogatásokat.

A megfelelő borogatás

Hideg borogatás:

• 14-16 fokos csapvízbe áztassunk egy törölközőt, majd lucskosan (kicsit kicsavarva, hogy ne folyjon belőle a víz) tegyük a kezelendő testrészre.
  • A test melegétől a borogatás felmelegszik, így ne hagyjuk fenn 5-10 percnél tovább.
  • A hideg borogatás célja a hőelvonás, a fájdalom- illetve vérzéscsillapítás.
  • Naponta többször ismételhető.

Meleg borogatás:

• 40 fokos vízbe áztassunk törölközőt, majd 15-30 percre helyezzük fel az adott testrészre.
  • Érdemes még egy száraz törölközővel vagy ruhával betakarni a borogatást, mert ez meggátolja a kifelé való hőleadást.
  • A meleg borogatást használhatjuk kisebb emésztőrendszeri görcsök enyhítésére, krónikus ízületi gyulladás -, lágy részek fájdalmának csökkentésére.
  • Naponta többször alkalmazható.

Felmelegedő borogatás:

• A kezelendő testrészre helyezzünk egy hideg vízzel átitatott kendőt és erre tegyünk egy felmelegített kendőt.
  • Ezt a borogatást akár több órán keresztül is fenn lehet hagyni.
  • A felmelegedő borogatásnak görcsoldó hatása van.
  • Emellett a lokális anyagcsere fokozására, krónikus ízületi gyulladásra és nyirokeres pangásokra használhatjuk.