A stroke

Posted on

Stroke akkor keletkezik, ha gátolt az oxygén dús vér eljutása egy-egy agyterülethez. Oxygén hiányában az agysejtek néhány perc után elkezdenek elhalni. Hirtelen vérzés is okozhat az agyban stroke-ot, ha károsítja az egysejteket.

Amennyiben stroke miatt sérülnek vagy elhalnak az agysejtek, tüneteket produkál a test azon részein, amelyeket a sérült vagy elhalt agysejtek irányítottak. A stroke tünetei közé tartozik ahirtelen gyengeség, bénulás vagy zsibbadás az arcon, a karon vagy a lábon, beszédproblémák vagy a beszéd megértésének zavara, látásproblémák.

A stroke egy súlyos betegség, mely sürgős orvosi ellátást igényel. A stroke maradandó agykárosodást, hosszútávú rokkantságot vagy halált okozhat. A tünetek megjelenésétől számított 60 percen belül meg kell kapnia a betegnek a megfelelő orvosi ellátást, hogy a károsodás mértéke csökkenthető legyen.

Két fő típusa van. A iszkémiás és a vérzéses stroke. Az iszkémiás típus jóval gyakoribb.

Ha az agyi artéria, mely az oxygén dús vért szállítja az agyban eltömődik, akkor iszkémiás stroke-ról következik be. Vérrögök zárhatják el az artériát és akadályozhatják a vér áramlását és eljutását a sejtekhez.

Vérzéses stroke fordul elő abban az esetben, ha az egyik agyi artéria kilyukad vagy megreped, ezáltal a vér kiáramlik az agy szövetei közé. A kiáramlott vér okozta nyomás károsítja az agysejteket.

Egy másik állapot, mely hasonlít a stroke-ra a tranziens iszkémiás attak, másnéven TIA vagy mini stroke. TIA-ról akkor beszélünk, ha a vér áramlása az agyban csak rövid ideig van blokkolva, így az agysejtek károsodása nem tartós.

Mit tehet a stroke megelőzéséért?

Magas vérnyomás esetén keresse fel orvosát, hisz a magas vérnyomás a fő rizikófaktora a szívinfarktusnak és a stroke-nak!

Ne dohányozzon!

A cukorbetegség növeli a stroke bekövetkezésének esélyét. Beszéljen orvosával a kezelési lehetőségekről!

Túlsúly esetén kezdjen el diétázni és mozogjon rendszeresen.

Hogyan segíthet a gyógytorna stroke betegségben?

Egy stroke után nem épülnek új agysejtek, amelyek helyettesítenék a károsodottakat.

Amint lehetséges  már a kórházban megkezdik a gyógytorna kezeléseket. A rehabilitációs osztályokon napi minimum 45 perc gyógytorna ajánlott a stroke betegeknek. Fontos, hogy lehető leghamarabb elkezdjen mozogni a beteg. Gyógytornász segítségével átmozgatják a végtagok ízületeit, kiülnek az ágy szélére, ülésből felállnak, lépéseket tesznek, stb.

A kórházat elhagyva sem szabad abbahagyni a gyógytornát. Nagyon fontos a rendszeres mindennapos mozgás a továbbiakban is.

Küldjön üzenetet!

Tárgy: